semiotica sau genetica?…inspired advertising

28 11 2008

Din ciclul Inspire 2009, am aflat o nou expresie cu care nu numai ca nu eram familiara, dar nu o cunosteam nici conceptual.

Alexandru Israil a vorbit la un moment dat de conceptul „meme„. Astfel, Alexandru asociaza acest concept cu logo-urile unor produse, logo-uri ce au ramas in memoria colectiva.

Evident, am simtit revolta! Eu am invatat semiotica si, conform lui Ferdinand de Saussure, reprezentant al scolii semiotice, ceea ce desemna Alex ca fiind „meme” era este desemnat ca fiind semn. Astfel, Ferdinand de Saussure sustine ca semnul este un obiect fizic cu semnificaţie sau “un semn constând din semnificant şi
semnificat”. Semnificantul este imaginea semnului aşa cum îl percepem – urma pe hârtie sau sunetele în aer; semnificatul este conceptul mental la care se referă. Acest concept mental este cam acelaşi la toţi membrii aceleiaşi culturi, care vorbesc aceeaşi limbă.

Iar daca ne raliem pe pozitia lui Charles S. Peirce, logo-ul prezentat de Alex este un simbol. Simbolul este un semn a cărui conexiune cu obiectul este o problemă de convenţie, înţelegere mutuală sau regulă. El comunică numai ceea ce oamenii au stabilit că reprezintă. Crucea roşie este un simbol, numerele sunt simboluri.

Acum, am cercetat si conceptul utilizat de Alexandru, intr-un mod revolutionar pentru ceea ce eu cunosteam. Astfel, meme este un concept evoluţionist interesant introdus în 1976 de biologul Richard Dawkins în cartea sa „Gena prin ea însăşi„, ea defineşte ipotetica unitate de informaţie culturală moştenită, utilizată şi transmisă de individ.

Aşa cum gena este o unitate informaţională macromoleculară, purtătoare de caracteristici biologice, structurale şi interactive ale individului, meme este simbolic vorbind o genă informaţională mentală, o purtătoare specifică de informaţie culturală.

În evoluţia sa în mintea umană se creează anumite modele ale ambientului şi ale relaţiilor dinamice şi valorice ale individului cu ambientul.

Aceste relaţii individ-realitate, individ-individ, sau individ-colectivitate, selectate prin criteriile eficienţei, devin stabile, şi se manifestă prin comportamente sistematic repetate, exersate şi perfecţionate, generând strategii operante sau evaluante, prin care individul îşi rezolvă din ce în ce mai bine nevoile de supravieţuire.

Memele pot prelua şi transmite între generaţii anumite caracteristici observaţionale, gestual interactive, intelective, emotive, sau mixte, ele reflectând modul în care subiectul în evoluţie a creat şi dezvoltat anumite raporturi cu realitatea, cu sine şi cu semenii.

Memele evoluează în timp, sunt perfecţionate sistematic prin efortul dinamic şi cognitiv individual şi colectiv, ele oferind individului şi societăţii metode din ce în ce mai performante de a înţelege realitatea ca macro mecanism fenomenal-cauzal şi a o utiliza pentru optimizarea calităţii vieţii.

Memele se transmit între generaţiile succesive de indivizi, ele pot particulariza informaţional şi afectiv personalităţile, le pot dărui diferite tendinţe implicante şi diferite posibilităţi de a pune şi rezolva probleme fundamentale.

Spre exemplu religiozitatea se poate trata ca tendinţă sufletească şi intelectivă creată de meme specifice, religia cuprinzând un ansamblu complex de raportări ale individului la o realitate personalizată, tratată fie ca o supra-individualitate atotputernică, sau ca o creaţie a unei supraconştienţe divine, atotcunoscătoare.

Limbajul este şi el privit ca efect al unor meme specifice, moştenite sistematic, prin intermediul cărora individul dobândeşte capacitatea de a organiza şi abstractiza obiectual şi procesual universul, amplificând posibilităţile de supravieţuire în condiţii dificile.

Se face ipoteza că memele interacţionează între ele generând complexe de meme noi cu potenţiale interactive, conceptuale şi evaluante superioare, dar ele se pot şi inhiba unele pe altele, construind personalizări cu diferite deficienţe comportamentale.

Teoria existenţei şi acţiunii memelor, ca surse ale personalităţii, este încă în discuţie, unii cercetători înclinând să o accepte ca utilă, iar alţii o resping, ca încă nedovedită ştinţific.

Ce observ?

Suntem din nou dezamagiti de limbajul pe care l-am asimilat de-a lungul vietii prin identitate culturala si simtim nevoia de a descoperi noi analogii care duc la inventarea a noi sensuri pentru multe cuvinte. In publicitate mai mult ca nicaieri! Probabil ca vrem sa fim inspirati, sa demonstram ca suntem inspirati asa ca ne inspiram pentru inspiratie din ceea ce ne este cel mai la indemana: limbajul.

Anunțuri

Acțiuni

Information

One response

29 11 2008

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: